Stereotypes of Mutual Perceptions among Ethnic Groups

Authors

  • Oleg L. Veryovkin Centre for Social Forecasting and Marketing

Keywords:

ethnos, stereotypes, unusual thing, politeness, openness, activity, truthfulness, goodwill

Abstract

The author studies groups of ―Vkontakte‖ users on the basis of territorial and ethnic principles. The author attempts to reveal the views of a certain ethnic group about the others. The author analyses stereotypes in relation to Russians, Ukrainians, Jews, Armenians, Azerbaijani, Tajiks and the imagined ―”varids”.

Author Biography

Oleg L. Veryovkin, Centre for Social Forecasting and Marketing

  • Centre for Social Forecasting and Marketing, Moscow, Russia
    • researcher

References

Кцоева Г.У. Опыт эмпирического исследования этнических стереотипов // Психологический журнал. 1986. — № 2. — С. 41-50.

Рыжова С.В. Установки этнического самосознания русских // Конфликтная этничность и этнические конфликты. — М.: Институт этнологии и антропологии им. Н.Н.Миклухо-Маклая Российской академии наук. 1994. — С. 125.

Старовойтова Г.В. Этнические особенности поведения и внешности в восприятии горожан // Этнические стереотипы поведения. — Ленинград, 1985. — С. 22-33.

Haslam S.A., Oakes P.J., McGarty C., Turner J.C., Reynolds K.J., Eggins R.A. Stereotyping and social influence: The mediation of stereotype applicability and sharedness by the views of ingroup and outgroup members // British Journal of Social Psychology. — 1996. — No 35. — P. 369-397.

Haslam S. A., Turner J. C., Oakes P. J., McGarty C., Reynolds K. J. The group as a basis for emergent stereotype consensus // European Review of Social Psychology. — 1998, — No 8. — P. 203-239.

Титов В.Н. О формировании прессой образа этнического иммигранта (взгляд социолога) // Социологические исследования. — 2003. — № 11. — С.41 — 50.

Иванов Д.В. Виртуализация общества. — СПб.: "Петербургское Востоковедение". — 2000. — С. 11.

Published

2009-12-25

How to Cite

Veryovkin, O. L. (2009). Stereotypes of Mutual Perceptions among Ethnic Groups. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes, (6), 193–207. Retrieved from https://monitoringjournal.ru/index.php/monitoring/article/view/2894

Issue

Section

SOCIAL DIAGNOSTICS