Participation of Russians in Educational Practices Forming Human Capital
DOI:
https://doi.org/10.14515/monitoring.2024.4.2570Keywords:
human capital, human potential, educational practices, time investment, inequalityAbstract
The population's investment in human capital is usually measured by estimating expenditure on educational services. However, this approach has its limitations, including the fact that investments may be of time rather than of financial nature. Authors of this study turn to the analysis of the participation of the adult population in a wide range of educational practices, and then focus only on those aimed at improving skills and knowledge that potentially yield returns in the labor market and can therefore be interpreted as investments in human capital. The empirical basis of the analysis is the data from the Rosstat population survey “Sample Survey of Population Participation in Continuing Education” for 2020. The results of the study show that, in general, participation in educational practices is not so widespread among Russians. At that, participation in the practices that are associated with investments in the human capital is even less common. Moreover, not all of them are perceived as such by the population itself. The results of the regression analysis show that the involvement in improving one's professional level is largely determined by the peculiarities of the employee's position in the labor market and the requirements of the profession — the level of education, its specialization, professional position. This choice is also influenced by external factors of a structural nature related to the characteristics of the enterprise and the industry, as well as the specifics of local labor markets.
Acknowledgments. The study was carried out within a grant provided by the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (Grant Agreement No. 075-15-2022-325).
References
Век живи — век учись: непрерывное образование в России / под ред. Коршунова И. А., Фрумина И. Д. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2019.
Korshunov I. A., Frumin I. D. (ed.) (2019) A Century of Living — a Century of Learning: Continuing Education in Russia. Moscow: HSE Publishing House. https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1779-6. (In Russ.)
Григорьев Л. М., Урожаева Ю. В., Иванов Д. С. Синтетическая классификация регионов: основа региональной политики // Российские регионы: экономический кризис и проблемы модернизации / под ред. Л.М. Григорьева, Н.В. Зубаревич, Г.Р. Хасаева. М.: ТЕИС, 2011. С. 34-56.
Grigoryev L. M., Urozhaeva Yu. V., Ivanov D. S (2011) Synthetic Classification of Russian Regions as the Basis of Regional Policy. In: Grigorieva L. M., Zubarevich N. V., Khasaeva G. R. (eds.) Russian Regions: the Economic Crisis and Problems of Modernization. Moscow: TEIS. Р. 34-56. (In Russ.)
Зайцева О. В. Непрерывное образование: основные понятия и определения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. № 7. С. 106—109.
Zaitseva O. V. (2009) Continuing Education: Basic Concepts and Definitions. Bulletin of Tomsk State Pedagogical University. No. 7. P. 106—109. (In Russ.)
Капелюшников Р. И. Отдача от образования в России: ниже некуда? // Вопросы экономики. 2021. № 8. С. 37—68.
Kapeliushnikov R. I. (2021) Returns to Education in Russia: Nowhere Below? Voprosy Ekonomiki. No. 8. P. 37—68. https://doi.org/10.32609/0042-8736-2021-8-37-68. (In Russ.)
Каравай А. В. Включенность работающих россиян в получение дополнительного профессионального образования // Вопросы образования. 2016. № 4. С. 123—143.
Karavay A. V. (2016) Participation of Russian Workers in Continuing Professional Education. Voprosy Obrazovaniya / Educational Studies Moscow. No. 4. P. 123—143. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2016-4-123-143. (In Russ.)
Как сделать образование двигателем социально-экономического развития? / под ред. Кузьминова Я. И., Фрумина И. Д., Сорокина П. С. (ред.) М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019.
Kuzminov Ya. I., Frumin I. D., Sorokin P. S. (ed.) (2019) How Can Education be Made an Engine of Socio-Economic Development? Moscow: HSE Publishing House. (In Russ.)
Каравай А. В. Состояние человеческого капитала российских профессионалов // Terra Economicus. 2021. Т. 19. № 1. С. 124—137.
Karavay, A. V. (2021) State of Human Capital of the Russian Professionals. Terra Economicus. Vol. 19. No. 1. P. 124—137. http://dx.doi.org/10.18522/2073-6606-2021-19-1-124-137. (In Russ.)
Лукьянова А. Л. Отдача от образования: что показывает мета-анализ // Экономический журнал Высшей школы экономики. 2010. Т. 14. № 3. С. 326—348.
Lukyanova A. L. (2010) Return on Education: What the Meta-Analysis Shows. The Higher School of Economics Economic Journal. Vol. 14. No. 3. P. 326—348. (In Russ.)
Мареева С. В. Практики инвестирования среднего класса в свой человеческий капитал // Terra Economicus. 2012. Т. 10. № 1. С. 165—173.
Mareeva S. V. (2012) Practices of Investing the Middle Class in Their Human Capital. Terra Economicus. Vol. 10. No. 1. P. 165—173. (In Russ.)
Ощепков А. Ю. Отдача от высшего образования в российских регионах // Экономический журнал Высшей школы экономики. 2010. Т. 14. № 4. С. 468—491.
Oshchepkov A. Yu. (2010) Return on Higher Education in Russian Regions. The Higher School of Economics Economic Journal. Vol. 14. No. 4. P. 468—491. (In Russ.)
Пишняк А. И., Горяйнова А. Р., Назарбаева Е. А., Халина Н. В. Инвестиции среднего класса в человеческий капитал: потребление платных услуг в области образования и медицины // Вопросы экономики. 2020. Т. 11. С. 69—85.
Pishnyak A. I., Goryainova A. R., Nazarbayeva E. A., Khalina N. V. (2020) Investments of the Middle Class in Human Capital: Consumption of Paid Services in the Field of Education and Medicine. Voprosy Ekonomiki. Vol. 11. P. 69—85. https://doi.org/10.32609/0042-8736-2020-11-69-85. (In Russ.)
Рожкова К. В., Рощин С. Ю., Солнцев С. А., Травкин П. В. Отдача на магистерскую степень на российском рынке труда // Вопросы экономики. 2021. № 8. С. 69—92.
Rozhkova K. V., Roshchin S. Y., Solntsev S. A., Travkin P. V. (2021) The Return to Master’s Degree in the Russian Labor Market. Voprosy Ekonomiki. No. 8. P. 69—92. https://doi.org/10.32609/0042-8736-2021-8-69-92. (In Russ.)
Социальная защита в России до и после пандемии: развилки будущего / под ред. Л. Н. Овчаровой, О. В. Синявской. М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022.
Ovcharova L. N., Sinyavskaya O. V. (ed.) (2022) Social Protection in Russia Before and After the Pandemic: Forks of the Future. Moscow: HSE Publishing House. (In Russ.)
Тихонова Н. Е. Человеческий капитал профессионалов и руководителей: состояние и динамика // Вестник Института социологии. 2017. Т. 8. № 2. С. 140—165.
Tikhonova N. E. (2017) Human Capital of Professionals and Managers: State and Dynamics. Bulletin of the Institute of Sociology. Vol. 8. No. 2. P. 140—165. https://doi.org/10.19181/vis.2017.21.2.462. (In Russ.)
Тихонова Н. Е., Каравай А. В. Человеческий капитал российских рабочих: общее состояние и специфические особенности // Мир России. Социология. Этнология. 2017. Т. 26. № 3. С. 6—35.
Tikhonova N. E., Karavay A. V. (2017) Human Capital of Russian Workers: General Condition and Specific Features. The Universe of Russia. Sociology. Ethnology. Vol. 26. No. 3. P. 6—35. https://doi.org/10.17323/1811-038Х-2017-26-3-6-35. (In Russ.)
Человеческий капитал российских профессионалов: состояние, динамика, факторы / отв. ред. Н. Е. Тихонова, Ю. В. Латов. М.: ФНИСЦ РАН, 2023.
Tikhonova N. E., Latov Yu. V. (ed.) (2023) Human Capital of Russian Professionals: State, Dynamics, Factors. Moscow: FCTAS RAS. https://doi.org/10.19181/monogr.978-5-89697-420-8.2023. (In Russ.)
Aspin D. N., Chapman J. D. (2000) Lifelong Learning: Concepts and Conceptions. International Journal of Lifelong Education. Vol. 19. No. 1. P. 2—19.
Becker G. S. (1993) Nobel lecture: The Economic Way of Looking at Behavior. Journal of Political Economy. Vol. 101. No. 3. P. 385—409.
Field J. (2000) Lifelong Learning and the New Educational Order. Stoke-on-Trent: Trentham Books.
Laal M. (2011) Lifelong Learning: What Does it Mean? Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 28. P. 470—474.
Mincer J. (1962) On-the-job training: Costs, Returns, and Some Implications. Journal of Political Economy. Vol. 70. No. 5. P. 2. P. 50—79.
Schultz T. W. (1961) Investment in Human Capital. The American Economic Review. Vol. 51. No. 1. P. 1—17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.