Teachers’ Capabilities and Preferences in Choosing How to Develop Competencies for Digital Technologies Use in Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14515/monitoring.2024.4.2487

Keywords:

management of schools’ digital transformation, teachers professional trainings, teachers professional development, continuing professional development of teachers, development of teachers’ digital skills, personalized teachers professional development, patterns of teachers professional development

Abstract

This paper aims to explore the characteristics of teachers and schools concerning the nature of their professional development in working in the digital environment. Based on the data from the survey conducted as part of the Monitoring of Digital Transformation of General Education Organizations (MDTEO) in the 2020/2021 academic year, using the latent class analysis, we analyzed the behavioral characteristics of Russian teachers in the context of the development of their digital skills. Five teachers’ digital skills development patterns were identified, considering both formal and informal professional development formats. It was confirmed that the experience of distance work during the COVID-19 pandemic at school actualized the active use of different practice-oriented forms of teachers’ digital skills development. At the same time, the Russian school retains a rather large group of teachers whose professional development is unrelated to mastering digital technologies. Based on the results obtained, we discuss the opportunities and the practical importance of personalized trajectories of teachers’ professional development for successful work in the digital environment.

Author Biographies

Irina V. Dvoretskaya, HSE University

  • HSE University, Moscow, Russia
    • PhD in Education, Research Fellow, Laboratory for Digital Transformation of Education, Institute of Education

Tatiana A. Mertsalova, HSE University

  • HSE University, Moscow, Russia
    • Cand. Sci. (Ped.), Leading Expert, Center of Social and Economic School Development, Institute of Education

References

Абанкина И. В., Вавилова А. А., Зиньковский К. В., Семенова К. А., Суркова Н. Е. Цыплят по осени считают: уроки COVID-19 для школ. М.: НИУ ВШЭ. 2020. URL: https://ioe.hse.ru/pubs/share/direct/408107250.pdf (дата обращения: 01.02.2024).

Abankina I. V., Vavilova A. A., Zinkovsky K. V., Semenova K. A., Surkova N. E. (2020) Don’t Count Your Chickens before They Hatch: COVID-19 Lessons for Schools. Moscow: HSE. URL: https://ioe.hse.ru/pubs/share/direct/408107250.pdf (accessed: 01.02.2024). (In Russ.)

Авдеева С. М., Уваров А. Ю. О разработке квалификационных требований к ИКТ-компетенциям педагогов // Наука и школа. 2016. №. 6. С. 146―159.

Avdeeva S. M., Uvarov A. Yu. (2016) Steps to the Development of Qualification Requirements for ICT Competencies of Teachers. Science and School. No. 6. P. 146―159. (In Russ.)

Агранович М. Л., Адамович К. А., Адамчук Д. В., Баринов С. Л., Беликов А. А., Ермачкова Ю. Ф., Заир-Бек С. И., Заиченко Н. А., Зайцева О. В., Захаров А. Б., Карной М., Козина Н. С., Лоялка П. К., Мерцалова Т. А., Никитин И. В., Пинская М. А., Пономарева А. А., Собкин В. С., Хавенсон Т. Е., Шмидт У. Российские учителя в свете исследовательских данных. М.: НИУ ВШЭ, 2016.

Agranovich M. L., Adamovich K. A., Adamchuk D. V., Barinov S. L., Belikov A. A., Ermachkova Y. F., Zair-Bek S. I., Zaichenko N. A., Zaitseva O. V., Zakharov A. B., Karnoi M., Kozina N. S., Loyalka P. K., Mertsalova T. A., Nikitin I. V., Pinskaya M. A., Ponomareva A. A., Sobkin V. S., Havenson T. E., Schmidt U. (2016) Russian Teachers in the Light of Research Data. Moscow: HSE. (In Russ.)

Аймалетдинов Т. А., Баймуратова Л. Р., Зайцева О. А., Имаева Г. Р., Спиридонова Л. В. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учебном процессе. М.: НАФИ, 2019. URL: https://nafi.ru/upload/iblock/faa/faa5b9380248290fe18ba735c4e29d63.pdf (дата обращения: 13.01.2024).

Aimaletdinov T. A., Baimuratova L. R., Zaitseva O. A., Imaeva G. R., Spiridonova L. V. (2019) Digital Literacy of Russian Educators. Readiness to Use Digital Technologies in the Educational Process. Moscow: NAFI. URL: https://nafi.ru/upload/iblock/faa/faa5b9380248290fe18ba735c4e29d63.pdf (accessed: 13.01.2024). (In Russ.)

Алиева Э. Ф. Разработка системы персонифицированного сопровождения учителей в рамках национальной системы профессионального роста педагогических работников: Научный доклад. М.: ФИРО РАНХиГС, 2020.

Alieva E. F. (2020) Development of the System of Personalized Support of Teachers within the Framework of the National System of Professional Growth of Pedagogical Workers: Scientific Report. Moscow: FIRO RANEPA. (In Russ.)

Арутюнян В. Э. Особенности мотивации профессионального развития педагога в системе повышения квалификации: автореф. дисс. … канд. псих. наук. Ростов-на-Дону: Южный федеральный университет, 2012.

Arutyunyan V. E. (2012). Features of Motivation of Professional Development of a Teacher in the System of Professional Development. Extended Abstract of the PhD Dissertation in Psychology. Rostov-on-Don: Southern Federal University. (In Russ.)

Вербицкий А. А. Контекстно-компетентностный подход к модернизации образования // Высшее образование в России. 2010. № 5. С. 32―37.

Verbitsky A. A. (2010). Context and Competence Approach to Modernization of Education. Higher Education in Russia. No. 5. P 32―37. (In Russ.)

Гам В. И., Михайлова В. Е. Современные формы организации повышения квалификации педагогов // Современные исследования социальных проблем. 2018. Т. 9. № 1. С. 119―133.

Gam V. I., Mikhailova V. E. (2018) Modern Forms of Organization of Teachers' Professional Development. Russian Journal of Education and Psychology. Vol. 9. No. 1. P. 119―133. (In Russ.)

Горяйнова А., Дворецкая И., Кочак Э., Мерцалова Т., Савицкий К. Цифровое обновление российской школы. М.: НИУ ВШЭ, 2022. URL: https://www.hse.ru/data/2022/09/06/1686227240/ib_18(35)_2022.pdf (дата обращения: 29.09.2023).

Goryainova A., Dvoretskaya I., Kochak E., Mertsalova T., Savitsky K. (2022) Digital Renewal of the Russian School. Moscow: HSE. URL: https://www.hse.ru/data/2022/09/06/1686227240/ib_18(35)_2022.pdf (accessed: 29.09.2023). (In Russ.)

Гормин А. С. Управление мотивацией повышения квалификации учителей в опыте работы Новгородского института развития образования // Непрерывное образование: XXI век. 2016. № 1 (13). С. 61―70.

Gormin A. S. (2016). Management of Personal Motivation in the System of Teachers' Training: Experience of the Novgorod Institute of Education Development. Lifelong Education: The 21st century. No. 1. P. 61―70. (In Russ.)

Дворецкая И. В., Мерцалова Т. А. Российские школы через призму мониторинга цифровой трансформации образования (анализ различительных возможностей инструмента). М.: НИУ ВШЭ, 2020.

Dvoretskaya I. V., Mertsalova T. A. (2020) Russian Schools through the Prism of Monitoring Digital Transformation of Education (Analyzing the Distinctive Capabilities of the Tool). Moscow: HSE. (In Russ.)

Заир-Бек С., Анчиков К. Школьные учителя в изменяющихся условиях: адаптивность и готовность к инновациям. М.: НИУ ВШЭ, 2022. URL: https://www.hse.ru/data/2022/07/19/1612090766/ib_15(32)_2022.pdf (дата обращения: 29.09.2023).

Zair-Beck S., Anchikov K. (2022) School Teachers in Changing Conditions: Adaptability and Readiness for Innovation. Мoscow: HSE. URL: https://www.hse.ru/data/2022/07/19/1612090766/ib_15(32)_2022.pdf (accessed: 29.09.2023). (In Russ.)

Исаева Н. В., Каспржак А. Г., Кобцева А. А., Цатрян М. А. COVID-19: учение и обучение глазами родителей // Образовательная политика. 2020. № 3. С. 46―58.

Isaeva N. V., Kasprzhak A. G., Kobtseva A. A., Tsatryan M. A. (2020) The School Barometer COVID-19: Teaching and Learning through the Eyes of Parents. Educational Policy. 2020. No. 3. P. 46―58. (In Russ.)

Кондратьев П. В. Особенности и факторы саморазвития личности учителя на этапах зрелого возраста: автореф. дисс. … канд. псих. наук. М.: Московский психолого-социальный институт, 2007.

Kondratyev P. V. (2007) Features and Factors of Self-Development of Teacher's Personality at the Stages of Mature Age. Extended Abstract of the PhD Dissertation in Psychology. Moscow: Moscow Psychological and Social Institute. (In Russ.)

Лаврентьева И. В., Цвелюх И. П. Предпочитаемые педагогами форматы повышения квалификации // Концепт. 2018. № 7. C. 1―16.

Lavrentieva I. V., Tsvelyukh I. P. (2018) Educators' Preferred Formats of Professional Development. Concept. No. 7. P. 1―16. (In Russ.)

Марголис А., Аржаных Е., Хуснутдинова M. Институционализация наставничества как ресурс профессионального развития российских педагогов // Вопросы образования. 2019. № 4. С. 133―159. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2019-4-133-159.

Margolis A., Arzhanykh E., Khusnutdinova, M. (2019). Institutionalization of Mentoring as a Resource for Professional Development of Russian Teachers. Educational Studies. No. 4. P. 133―159. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2019-4-133-159. (In Russ.)

Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996.

Markova A.K. (1996) Psychology of professionalism. Moscow: International Humanitarian Foundation “Znanie”. (In Russ.)

Мерцалова Т., Сенина Н. Дистанционный режим как вызов для школьного образования. М.: НИУ ВШЭ, 2022. URL: https://www.hse.ru/data/2022/05/31/1870885771/ib_6(23)_2022.pdf (дата обращения: 12.12.2023).

Mertsalova T., Senina N. (2022) Distance Mode as a Challenge for School Education. Мoscow: HSE. URL: https://www.hse.ru/data/2022/05/31/1870885771/ib_6(23)_2022.pdf (accessed: 12.12.2023) (In Russ.)

Мугинова Н. Х. Условия быта как фактор влияния на качество трудовой жизни городского учителя: на примере города Набережные Челны: автореф. дисс. ... канд. соц. наук. Казань: Казан. финансово-эконом. ин-т, 2009.

Muginova N. H. (2009) Living Conditions as a Factor of Influence on the Quality of Labor Life of Urban Teacher: The Example of the City of Naberezhnye Chelny: Extended Abstract of the PhD Dissertation in Social Sciences. Kazan: Kazan Financial and Economic Institute. (In Russ.)

Пинская М. А., Пономарева А. А., Косарецкий С. Г. Профессиональное развитие и подготовка молодых учителей в России // Вопросы образования. 2016. № 2. С. 100―124. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2016-2-100-124.

Pinskaya M. A., Ponomareva A. A., Kosaretsky S. G.(2016) Professional Development and Training of Young Teachers in Russia. Educational Studies. 2016. No. 2. P. 100―124. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2016-2-100-124. (In Russ.)

Пинский А. А. Сон образовательной политики: Ночь перед Рождеством? М.: Яблоко, 1999.

Pinsky A. A. (1999) Dream of Educational Policy: The Night Before Christmas? Moscow: Yabloko. (In Russ.)

Поташник М. М. Управление профессиональным ростом учителя в современной школе. М.: Центр педагогического образования, 2009.

Potashnik M. M. (2009) Management of Teacher’s Professional Growth in a Modern School. Moscow: Center for Pedagogical Education. (In Russ.)

Уваров А. Ю. Информатизация школы: Вчера, сегодня и завтра. М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2011.

Uvarov A. Yu. (2011) Informatization of School: Yesterday, Today and Tomorrow. Moscow: BINOM. Laboratory of Knowledge. (In Russ.)

Уваров А. Ю., Вихрев В. В., Водопьян Г. М., Дворецкая И. В., Кочак Э., Левин И. Школы в развивающейся цифровой среде: Цифровое обновление и его зрелость // Информатика и образование. 2021. № 7. C. 5―28. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2021-36-7-5-28. (In Russ.)

Uvarov A. Y., Vikhrev V. V., Vodopian G. M., Dvoretskaya I. V., Coceak, E., Levin, I. (2021) Schools in an Evolving Digital Environment: Digital Renewal and its Maturity. Informatics and Education. No. 7. P. 5―28. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2021-36-7-5-28. (In Russ.)

Цветкова М. С. Информационная активность педагогов: методическое пособие // Успехи современного естествознания. 2010. № 12. С. 24―26.

Tsvetkova M. S. (2010) Informational Activity of Teachers: A Methodological Manual. Advances in Current Natural Sciences. No. 12. P. 24―26. (In Russ.)

Ямбург Е. А. Управление развитием адаптивной школы. 2004. М.: Per Se.

Yamburg E. A. (2004) Management of Adaptive School Development. Moscow: Per Se. (In Russ.)

Beaujean A. A. (2014). Latent Variable Modeling Using R: A Step-by-Step Guide. New York, NY: Routledge.

Brecko B., Kampylis P., Punie Y. (2014) Mainstreaming ICT-Enabled Innovation in Education and Training in Europe: Policy Actions for Sustainability, Scalability and Impact at System Level. Luxemburg: Publications Office of the European Union.

Cuban L., Jandrić P. (2015) The Dubious Promise of Educational Technologies: Historical Patterns and Future Challenges. E-Learning and Digital Media. Vol. 12. No. 3―4. P. 425―439. https://doi.org/10.1177/2042753015579978.

Fraillon J., Ainley J., Schulz W., Friedman T., Duckworth D. (2020) Preparing for Life in a Digital World: IEA International Computer and Information Literacy Study 2018 International Report. Cham: Springer.

Hall A. B., Trespalacios J. (2019) Personalized Professional Learning and Teacher Self-Efficacy for Integrating Technology in K—12 Classrooms. Journal of Digital Learning in Teacher Education. Vol. 35. No. 4. P. 221―235. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1647579.

Hämäläinen R., Nissinen K., Mannonen J., Lämsä J., Leino K., Taajamo M. (2021) Understanding Teaching Professionals’ Digital Competence: What do PIAAC and TALIS Reveal about Technology-Related Skills, Attitudes, and Knowledge? Computers in Human Behavior. Vol. 117. Art. 106672. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106672.

Kroutov V., Loginova O., Uvarov A. (2012) International ITL Research in Russia and Improvement of Classroom Practices. In: Hawaii International Conference on Education, 2012 Conference Proceedings. Honolulu. P. 3181-3189.

Krumsvik R. J. (2008) Situated Learning and Teachers’ Digital Competence. Education and Information Technologies. Vol. 13. P. 279―290. https://doi.org/10.1007/s10639-008-9069-5.

Manson M., Law N., Pelgrum W. J., Plomp T. (eds.) (2008) Pedagogy and ICT Use in Schools around the World: Findings from the IEA SITES 2006 Study. Dordrecht: Comparative Education Research Centre.

Perry E. (2023) Teacher Professional Development in Changing Circumstances: The Impact of COVID-19 on Schools’ Approaches to Professional Development. Education Sciences. Vol. 13. No. 1. Art. 48. https://doi.org/10.3390/educsci13010048.

Shear L., Gallagher L., Patel D. (2011) Innovative teaching and learning research 2011 Findings and implications. Microsoft Partners in Learning.

Vermunt J. K. (2010) Latent Class Modeling with Covariates: Two Improved Three-Step Approaches. Political Analysis. Vol. 18. No. 4. P. 450―469. https://doi.org/10.1093/pan/mpq025.

Weller B. E., Bowen N. K., Faubert S. J. (2020) Latent Class Analysis: A Guide to Best Practice. Journal of Black Psychology. Vol. 46. No. 4. P. 287―311. https://doi.org/10.1177/0095798420930932.

Published

2024-09-10

How to Cite

Dvoretskaya И. В., & Mertsalova Т. А. (2024). Teachers’ Capabilities and Preferences in Choosing How to Develop Competencies for Digital Technologies Use in Teaching. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes, (4). https://doi.org/10.14515/monitoring.2024.4.2487

Issue

Section

SOCIOLOGY OF EDUCATION