Interdisciplinarity VS Multidisciplinarity: Possibilities for Studies of Creativity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14515/monitoring.2023.1.2260

Keywords:

monodisciplinarity, interdisciplinarity, creativity, Big Data, digital footprint

Abstract

The round table «Interdisciplinarity VS Interdisciplinarity: How to Study Creativity?» held within the XII International Grushin Sociological Conference «Society in Search of Balance» (Russia, Moscow, May 23—27, 2022) was devoted to the study of creativity with the help of Big Data. The participants discussed the prospects and differences between monodisciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary, interdisciplinary, transdisciplinary, and crossdisciplinary research. Using the example of creativity research, the experts presented the advantages of interdisciplinarity and tips for organizing interdisciplinary research and then debated the possibilities of assessing the behavior of social network users according to digital footprints.

Acknowledgements. The project was implemented with the financial support of the Priority 2030 Strategic Academic Leadership Program.

Author Biographies

Inna A. Isakova, Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

  • Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod, Russia
    • Cand. Sci. (Soc.), Associate Professor, Department of General Sociology and Social Work

Petrova Irina Eduardovna, Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

  • Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod, Russia
    • Dr. Sci. (Soc.), Head of the Department of Subject and Applied Sociology

Sitnikova Irina Viktorovna, Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

  • Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod, Russia
    • Cand. Sci. (Soc.), Associate Professor, Department of Subject and Applied Sociology

References

Александрова Ю.К., Богданова А.В., Васенина И.С., Гойко В. Л., Джангаров А. И., Митягина Е. В., Мягков М. Г., Романова Е. В., Ярмак О. В. Ситуация с качеством образования в период пандемии: что показывает анализ больших данных: Томск: Национальный исследовательский Томский государственный университет, 2021.

Aleksandrova Yu.K., Bogdanova A.V., Vasenina I.S., Goiko V. L., Dzhangarov A. I., Mityagina E. V., Myagkov M. G., Romanova E. V., Yarmak O. V. (2021) Situation with the Quality of Education during the Pandemic: What Big Data Analysis Shows: Analytical Report. Tomsk: National Research Tomsk State University. (In Russ.)

Габдрахманов Н.К., Орлова В.В., Александрова Ю.К. Цифровой след в прогнозировании образовательной стратегии выпускников школ // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25. № 3. С. 6–13. https://doi.org/:10.15826/umpa.2021.03.023.

Gabdrakhmanov N.K., Orlova V.V., Aleksandrova Y.K. (2021) Digital Footprint in Forecasting Educational Strategy of School Leavers. University Management: Practice and Analysis. Vol. 25. No. 3. Р. 6–13. https://doi.org/:10.15826/umpa.2021.03.023. (In Russ.)

Губа К.С. Большие данные в социологии: новые данные, новая социология? // Социологическое обозрение. 2018. Т. 17. № 1. С. 213–236.

Guba K.S. Big Data in Sociology: New Data, New Sociology? Sociological Review. 2018. Vol. 17. No. 1. P. 213–236. (In Russ.)

Дружинина С.В. Интеллект, креативность и личностные свойства как факторы реальных достижений: автореф. дисс. … канд. психол. наук. М.: ИП РАН, 2016.

Druzhinina S.V. (2016) Intellect, Creativity and Personal Properties as Factors of Real Achievements. Extended Abstract of the PhD Dissertation in Psychology. Moscow: Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences. (In Russ.)

Заир-Бек С.И., Мерцалова Т.А. Аналитика данных для формирования управленческих решений в образовании // Большие данные в образовании: доказательное развитие образования. Сборник научных статей II Международной конференции, 15 октября 2021 года, Москва / под общ. ред. О.А. Фиофановой. М.: Издательский дом «Дело», РАНХиГС, 2021. С. 186–210.

Zair-Bek S.I., Mertsalova T.A. (2021) Data Analytics for Management Decision-Making in Education. Big Data in Education: Evidence-based Development of Education. Collection of scientific articles of the II International conference, October 15, 2021, Moscow. Moscow: Delo, RANEPA. P. 186–210. (In Russ.)

Иванченко А.А. Психология креативности личности: теоретико-методологический и прикладной аспекты: дисс. … канд. психол. наук. Киев, 2017.

Ivanchenko A.A. (2017) Psychology of individual creativity: theoretical and methodological and applied aspects. PhD Thesis in Psychology. Kyiv. (In Russ.)

Каракчиева И.В. Большие данные в образовании: проблемы и перспективы // Большие данные в образовании: анализ данных как основание принятия управленческих решений. Сборник научных статей I Международной конференции. 15 октября 2020 г., Москва. / под общ. ред. О.А. Фиофановой. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2020. С. 62–66.

Karakchieva I.V. (2020) Big Data in Education: Problems and Prospects. Big Data in Education: Data Analysis as a Basis for Management Decisions. Collection of scientific articles of the I International conference. October 15, 2020, Moscow. Moscow: Delo, RANEPA. Р. 62–66. (In Russ.)

Кашпур В.В., Петров Е.Ю., Гойко В.Л., Фещенко А.В. Возможности использования цифровых следов для прогнозирования образовательных достижений студентов // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2021. № 64. С. 140–150.

Kashpur V.V., Petrov E.Y., Goiko V.L., Feshchenko A.V. (2021) Possibilities of Using Digital Footprints to Predict Educational Achievements of Students. Bulletin of Tomsk State University. Philosophy. Sociology. Political Science. No. 64. P. 140–150. (In Russ.)

Креативность как ключевая компетентность педагога: монография / под ред. М.М. Кашапова, Т.Г. Киселевой, Т.В. Огородовой. Ярославль: Индиго, 2013.

Kashapov M.M., Kiselevf T.G., Ogorodova T.V. (eds.) (2013) Creativity as a Key Competence of a Teacher. Yaroslavl: Indigo. (In Russ.)

Матраева А.Д. Креативность современного российского студенчества: состояние и перспективы: дисс. ... канд. социол. наук. М.: МГУ, 2019.

Matrayeva A.D. (2019) Creativity of Modern Russian Students: State and Perspectives: PhD Thesis in Sociology. Moscow: Moscow State University. (In Russ.)

Огурцова Е.Ю., Фадеев Р.Н. Большие данные и цифровая аналитика в университетском образовании // Ноосферные исследования. 2021. № 4. С. 37–44.

Ogurtsova E.Y., Fadeev R.N. (2021) Big Data and Digital Analytics in University Education. Noosphere Studies. No. 4. P. 37–44. (In Russ.)

Салтыков С.А., Новиков Д.А., Русяева Е.Ю. Типология междисциплинарности // Философия науки. 2017. № 3. С. 3–17.

Saltykov S.A., Novikov D.A., Rusyaeva E.Y. (2017) Typology of Interdisciplinarity. Philosophy of Science. No. 3. P. 3–17. (In Russ.)

Утёмов В.В., Горев П.М. Развитие образовательных систем на основе технологии Big Data // Концепт. 2018. № 6. С. 104–116.

Utemov V.V., Gorev P.M. (2018) Development of Educational Systems Based on Big Data Technology. Concept. No. 6. P. 104–116. (In Russ.)

Щебланова Е.И. Исследовательские методологии и методы изучения креативности в отечественной психологии // Теоретическая и экспериментальная психология. 2018. Т. 11. № 34. С. 39–53.

Shcheblanova E.I. (2018) Research Methodologies and Methods of Studying Creativity in Domestic Psychology. Theoretical and Experimental Psychology. Vol. 11. No. 34. P. 39–53. (In Russ.)

Burrows R., Savage M. (2014) After the Crisis? Big Data and the Methodological Challenges of Empirical Sociology. Big Data & Society. Vol. 1. No. 1. https://doi.org/10.1177/2053951714540280.

Darbellay F. (2022) Creativity and Interdisciplinarity: Encounter of Two Fields of Study and Foundations for a Happy Marriage. European Psychologist. Vol. 27. No. 3. Р. 207–215. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000482.

Fartushenko L. (2011) An Interdisciolinary Approach to Promote Creativity. URL: https://www.designedasia.com/2011/final/AN%20INTERDISCIPLINARY%20APPROACH%20.pdf (дата обращения: 30.06.2022).

Ford H. (2014) Big Data and Small: Collaborations between Ethnographers and Data Scientists. Big Data & Society. Vol. 1. No. 2. P. 1–3. https://doi.org/10.1177/2053951714544337.

Gardner H. (1988) Creativity: An Interdisciplinary Perspective. Creativity Research Journal. Vol. 1. No. 1. Р. 8–26. https://doi.org/10.1080/10400418809534284.

Kosinski M., Bachrach Y., Kohli P., Stillwell D., Graepel T. (2014) Manifestations of User Personality in Website Choice and Behaviour on Online Social Networks. Machine Learning. Vol. 95. No. 3. P. 357–380.

McFarland D.A., Lewis K., Goldberg A. (2016) Sociology in the Era of Big Data: The Ascent of Forensic Social Science. The American Sociologist. Vol. 47. No. 1. P. 12–35.

Moirano R., Sánchez M.A., Štěpánek L. (2020) Creative Interdisciplinary Collaboration: A Systematic Literature Review. Thinking Skills and Creativity. Vol. 35. URL: http://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/5082 (дата обращения 30.06.2022).

Plucker J., Zabelina D. (2009) Creativity and Interdisciplinarity: One Creativity or Many Creativities? ZDM Mathematics Education. Vol. 41. P. 5–11. https://doi.org/10.1007/s11858-008-0155-3.

Published

2023-03-07

How to Cite

Isakova И. А., Petrova И. Э., & Sitnikova И. В. (2023). Interdisciplinarity VS Multidisciplinarity: Possibilities for Studies of Creativity. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes, (1). https://doi.org/10.14515/monitoring.2023.1.2260

Issue

Section

SCIENTIFIC LIFE